Rondreis China 16 mei - 20 juni 2014

27 juni 2014 - Harmelen, Nederland

Dag 35: We hebben de muur bezocht op een niet toeristische stuk. De treden omhoog, jawel je moest vanaf onderaan treden omhoog lopen, een kleine 700 treden van klein naar grote opstappen, soms had je de leuning nodig om op een tree te komen zo hoog waren ze. Onderweg gegeten niemand sprak Engels dus wij mee naar de keuken om wat uit te zoeken. In een oude diepvries met water zwommen de vissen rond, we hebben ze maar laten zwemmen. Kip hebben we genomen. Nou moet je dat met stokjes eten dus je begrijp de kip wordt in stukjes gehakt, zodat je ze makkelijk kunt pakken en de botjes spuug je uit op tafel, alles van de kip krijg je, dus ook de pootjes! In de avond nog even over Qian men Emperor,s Avenue gelopen. Deze komt vlak voor het plein van de Hemelse vrede uit, nog niet zo oud deze Avenue want we hebben billboards gezien met een datum van 31-05-2014.

Dag 36: Met de KLM weer terug naar huis gevlogen, om 14.45 uur Ned. tijd landen we op Schiphol. Het was erg fris en we zagen blauwe lucht met wolkjes.

Wat ons zoal opviel tijdens onze reis van 5 weken:

De Chinezen zijn vriendelijke, nieuwsgierige en luidruchtige mensen. Het rochelen en spugen is heel gewoon.( went nooit ).

De samenleving doet veel met elkaar, muziek maken en spelletjes in parken zie je mensen met elkaar dansen (wij hebben ook in het park gedanst) .

Het verkeer is in onze ogen een chaos. Op een zebrapad je bent niet veilig als je oversteekt, ze toeteren dat je op moet letten en ze rijden gewoon door ook al is het licht groen voor de voetgangers. Als je iemand passeert toeter je dat hij op moet letten, met links afgaan pak je de binnenbocht. De fietsen en de elektrische scooters je hoort ze niet en ziet ze niet want “s avonds rijden ze zonder licht, ook de politie. Een geluk het rijdt allemaal niet zo hard als bij ons.

Je bent als buitenlander bijzonder populair voor op de foto. Dat wordt of gevraagd maar meestal weten ze je op slinkse wijze op de foto te zetten. Maar wil jij een foto maken van oudere mensen dan mag je betalen, dus gingen wij het ook stiekem doen. Zonder overdrijven iedere dag gingen we op de foto, soms was dat helemaal niet leuk. We kunnen nu ook begrijpen dat bekende Nederlanders het ook niet op prijs stellen om elke keer maar weer in de picture te staan.

Ook als ze een klein beetje de Engelse taal konden, wilden ze graag met je praten, en dan had je er gelijk tien andere chinezen erbij staan.

De treinen: heel lang en groot zijn de wachtruimtes, het zelfde als op een vliegveld, ook hier heel veel security, je tassen moesten door de scan, en jijzelf ook, dat de tickets door de conductrices ingenomen werden en jijzelf daar een hardplastic kaartje voor terug kreeg, een kwartier voordat je uit moest stappen kreeg je je ticket weer terug. Dat is heel fijn want als je ligt te slapen hoef je niet bang te zijn  dat je vergeet uit te stappen.

Het viel ons ook op dat het ’s avonds om 19,30 uur al donker was, de aarde in Oost en Zuid China donker rood was en in West en Noord bruin net als bij ons. En dat we maar weinig blauwe lucht met wolkjes zagen.

Dat wij heel veel treden hebben gelopen om overal maar bij te komen. En dat er heeeeeel veeeel Chinezen zijn!

Tot slot we hebben heel erg genoten wat we hebben gezien en meegemaakt. zonder een enkel probleem hebben we deze reis voltooid.

Hartelijk bedankt voor de vele reacties die we hebben gekregen.

Groetjes, van W.I.J.

1. Carel:
    27 juni 2014
    dat je ervan genoten hebt, daar gaat het uiteindelijk om!
  2. Annemiek:
    27 juni 2014
    Welkom thuis. Zal wel wennen zijn. Heb genoten van jullie reisverhaal. Voor herhaling vatbaar. Gaan maandag naar de Harz met vakantie.
  3. Annet:
    30 juni 2014
    Welkom terug in Nederland, wat een geweldige reis iets om nog lang van na te genieten en wij hebben mee mogen genieten door de reisverhalen.
  4. Ger da à:
    30 juni 2014
    Bon dia hier groetjes uit Curaçao welkom thuis van jullie mooie reis gerda a